کد مطلب:275425 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:459

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا...
اللهم انا نشكو الیك فقد نبینا و غیبه امامنا و شده الزمان علینا و وقوع الفتن بنا و تظاهر الاعداء علینا و كثره عدونا و قله عددنا اللهم فافرج ذلك عنا بفتح منك تعجله و نصر منك تعزه و امام عدل تظهره اله الحق آمین اللهم انا نسئلك ان تاذن لولیك فی اظهار عدلك فی عبادك و قتل اعدائك فی بلادك حتی لا تدع للجور یا رب دعامه الا قصمتها و لا بقیه الا افنیتها و لا قوه الا اوهنتها و لا ركنا الا هدمته و لا حدا الا فللته و لا سلاحا الا اكللته و لا رایه الا



[ صفحه 69]



نكستها و لا شجاعا الا قتلته و لا جیشا الا خذلته و ارمهم یا رب بحجرك الدمع و اضربهم بسیفك القاطع و باسك الذی لا ترده عن القوم المجرمین و عذب اعدائك و اعداء ولیك و اعداء رسولك صلواتك علیه و آله بید ولیك و ایدی عبادك المومنین اللهم اكف ولیك و حجتك فی ارضك هول عدوه و كید من اراده و امكر بمن مكر به و اجعل دائره السوء علی من اراد به سوء و اقطع عنه مادتهم و ارعب له قلوبهم و زلزل اقدامهم و خذهم جهره و بغته و شدد علیهم عذابك و اخزهم فی عبادك و العنهم فی بلادك و اسكنهم اسفل نارك و احط بهم اشد عذابك و اصلهم نارا و احش قبور موتاهم نارا و اصلهم حر نارك فانهم اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات و اضلوا عبادك و اخربوا بلادك اللهم و احی بولیك القرآن و ارنا نوره سرمدا لا لیل فیه و احی به القلوب المیته و اشف به الصدور الوغره و اجمع به الاهواء المختلفه علی الحق و اقم به الحدود المعطله و الاحكام المهمله حتی لا یبقی حق الا ظهر و لا عدل الا زهر و اجعلنا یا رب من اعوانه و مقویه سلطانه و الموتمرین لامره و الراضین بفعله و المسلمین لاحكامه و ممن لا حاجه به الی التقیه من خلقك و انت یا رب الذی تكشف الضر و تجیب المضطر اذا دعاك و تنجی من الكرب العظیم فاكشف الضر عن ولیك و اجعله خلیفه فی ارضك كما ضمنت له اللهم لا تجعلنی من خصماء آل محمد علیهم السلام و لا تجعلنی من اعداء آل محمد علیهم



[ صفحه 70]



السلام و لا تجعلنی من اهل الحنق و الغیظ علی آل محمد علیهم السلام فانی اعوذ بك من ذلك فاعذنی و استجیر بك فاجرنی اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعلنی بهم فائزا عندك فی الدنیا و الاخره و من المقربین آمین رب العالمین.

ترجمه: خدایا ما به پیشگاهت شكایت می كنیم از نبودن پیامبرمان و غیبت اماممان، و سختی زمانه بر ما، و وقوع آشوبها به ما (هجوم آشوبها بر ما) و همدستی دشمنان علیه ما، و بسیاری دشمنان مان و اندك بودن شماره مان، خدایا بگشا این (گروه گرفتاری) را از ما به فتحی از خودت كه در آن تعجیل فرمائی، و نصرتی از جانبت كه آن را قوی و ارجمند داری، و امام عدلی كه او را آشكار سازی، ای معبود حق، آمین. خدایا ما از تو می خواهیم به ولیت اذن دهی در آشكار نمودن عدلت در میان بندگانت، و كشتن دشمنانت در بلادت، تا نگذاری ای پروردگار من برای ستم ستونی جز اینكه بشكنی، و نه بقیه ای جز اینكه آن را نابود سازی، و نه نیرویی جز اینكه آن را سست كنی، و نه ركنی جز اینكه آن را ویران نمایی، و نه دم شمشیری جز اینكه آن را كند سازی، و نه سلاحی جز اینكه آن را از كار اندازی، و نه پرچمی جز اینكه آن را سر نگون كنی، و نه پهلوانی جز اینكه آن را بكشی، و نه لشگری جز اینكه از هم بپاشی (بری یاری و نصرتشان بگذاری در نتیجه از هم پاشیده شوند)، بزن آنان را ای پروردگار من با سنگ



[ صفحه 71]



كوبنده ات، و بزن آنها را با شمشیر برنده ات و با سختی و قهرت كه آن را از گروه مجرمان بر نگردانی، تو عذاب كن دشمنانت را و دشمنان ولیت و دشمنان رسولت را - صلوات تو بر او و خاندانش - به دست ولیت و دستان بندگان مومنت، خدایا كفایت كن ولیت و محبت را در روی زمین، هراس دشمنش را، (او را از شر دشمن حفظ فرما)، و نیرنگ هر كسی را كه در پی آن حضرت باشد (یعنی در پی او باشد كه به او آزاری رساند)، و مكر كن به هر كسی كه به او مكر كند، حادثه بد در برگیرنده را قرین كسی ساز كه در حق او بدی را بخواهد، و ببر از او ماده آنان را (یعنی ماده دشمنان را) و دلهاشان را برای آن حضرت به هراس انداز (یعنی رعب در قلوب دشمنان بینداز) و پاهایشان را بلرزان، و آنان را اخذ كن آشكارا و ناگهانی، و عذابت را بر آنها سخت گردان، و خوارشان كن در میان بندگانت، و لعنشان در بلادت، و ساكنشان كن در پائین ترین جای آتشت، و سخت ترین عذابت را فراگیرشان فرما، و آنان را در آتش جای ده، و گورهای مردگانشان را پر آتش كن، و آنها را در آتش سوزانت وارد كن (و نگهدار)، زیرا آنان نماز را پایمال نمودند، و در پس شهوت ها و هوسرانیها رفتند، و گمراه كردند بندگانت را و بلادت را ویران كردند، خدایا زنده كن به ولیت قرآن را، نورش را نشانمان ده پیوسته كه شبی در آن نباشد، و شفا بخش به وسیله او سینه های كینه دار را، و آراء مختلف را به وسیله او بر حق متفق گردان، و به پادار به دست او حدود تعطیل شده و احكام واگذاشته را، تا نماند حقی جز اینكه آشكار گردد، و نه عدلی جز اینكه بدرخشد، ای



[ صفحه 72]



پروردگار من ما را از یاران و تقویت كنندگان حكومت او و فرمان برادران در برابر امرش و از خشنودان به فعلش و تسلیم شوندگان به احكامش قرار ده، و ما را از گسانی قرار ده كه با وجود او نیازی به تقیه از خلقت نباشد، و تو ای پروردگار من خدائی هستی كه گرفتاری و بدحالی را برطرف سازی، و بی چاره را جواب دهی آنگاه كه تو را بخواند، و می رهانی از اندوه و سختی بزرگ، پس گرفتاری و بدحالی را از ولیت برطرف گردان، و او را خلیفه خود در زمینت قرار ده چنانكه برایش ضمانت فرموده ای، خدایا مرا از خصمان آل محمد - علیهم السلام - قرار مده، و مر از دشمنان آل محمد - علیهم السلام - قرار مده، و مرا از صاحبان كینه و خشم بر آل محمد - علیهم السلام - قرار مده، من پناه می برم به تو از آن، پس پناهم ده، و زینهار خواهم از تو پس زینهارم ده، خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد و مرا به وسیله آنان (یا به احترامشان) در دنیا و آخرت نزد خودت رستگار و از مقربان قرار ده، آمین ای پروردگار جهانیان.

شرح

آنجا كه می فرماید: و اقطع عنه مادتهم در نسخ مصباح المتهجد و در بحار الانوار و نسخه های تصحیح شده مفاتیح الجنان چنین آمده، ولی در چاپ اول جماع الاسبوع و اقطع عنهم با ضمیر جمع نوشته شده است، پس از لحاظ ترجمه و تفسیر جمله سه صورت می توان تصور كرد:



[ صفحه 73]



الف - با ضمیر مفرد بخوانیم: و اقطع عنه مادتهم و (ماده) را به معنای ریشه و آنچه شیئی از آن تركیب یاقته و بدان قائم است، بگیریم، همان گونه كه منبع چشمه را ماده نهر می نامند، و چنین معنا كنیم: ریشه و بنیاد گروه دشمن را از امام زمان - علیه السلام - قطع كن، یعنی دشمنان را نابود كن تا وجودشان به كلی از محیط و ساحت مقدسه امام - علیه السلام - دور شود و بریده گردد.

ب - با ضمیر مفرد بخوانیم و (عن) را به معنای استعانت بگیریم [1] ، و (ماده) را در همان معنای قبلی به كار ببریم، یا به معنای عده و عده [2] جنگی تفسیر كنیم، معنا چنین می شود: به دست امام - علیهم السلام - ریشه و بنیاد دشمن را بر كن، یا به دست آن حضرت عده و عده دشمن را درهم شكن.

ج - با ضمیر جمع بخوانیم: و اقطع عنه مادتهم یعنی خدایا یاری ها و ذخائر جنگی دشمن را از آنان قطع كن، تا بی یار و پشتیبان گردند و از هم بپاشند، چنانكه حضرت سید الساجدین - صلوات الله و سلامه علیه - در دعای خود برای مرزداران اسلام، دشمنان اسلام را چنین نفرین می كند: و اقطع عنهم المدد، و انقص منهم العدد [3] یعنی یاری و پشتیبانی را از آنها قطع كن، و از تعدادشان بكاه.



[ صفحه 74]



اللهم كن لولیك الحجه بن الحسن صلواتك علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی كل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسكنه ارضك طوعا و تمتعه فیها طویلا. تمام شد تسویه این اوراق به دست بنده فقیر قلیل البضاعه، كثیر الاضاعه السید عبدالله الفاطمی (المدعو بفاطمی نیا) ابن العارف بالله العلم الحجه الحاج سید اسماعیل الاصفهانی حشره الله تعالی مع اصفیائه، الذی كان متوسلا الی الله سبحانه بالحجه المنتظر - صلوات الله علیه - طیله حیاته الشریفه المباركه، و كان لسان حاله دائما هذا البیت:



نزیلك حیث ما اتجهت ركابی

و ضیفك حیث كنت من البلاد



رزقنا الله سبحانه هذه الحاله بمنه و رحمته، و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین المعصومین و علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الملائكه المقربین و الشهداء و الصدیقین و سلم تسلیما كثیرا و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین.

عصر روز چهارشنبه 22 فروردین 1375 مطابق با 21 ذی قعده الحرام 1416 ه. ق.



[ صفحه 75]




[1] تاج العروس (384:9) ده معناي براي (عن) ذكر كرده كه يكي از آنها استعانت است.

[2] لسان العرب (398:3) گفته: و كل ما اعنت به قوما في حرب او غيره فهو ماده لهم.

[3] صحيفه سجاديه دعاء 27.